آموزش مراقبت های بعد از زنیکوماستی

 

اگر مردی هستید که وضعیتی که با سینه های پف کرده، حساس و ظاهری زنانه دارید، تنها نیستید. بزرگ شدن سینه های مردان شایع است و بیماری ژنیکوماستی از هر چهار مرد 50 تا 69 ساله یک نفر را تحت تأثیر قرار می دهد.

ژنیکوماستی عملی است که برای کوچک کردن بافت سینه مردان انجام می شود. انجام دستورالعمل های بعد از این جراحی از حساسیت ویژه ‌ای برخوردار می ‌باشد. با این حال، آنچه که پزشکان برای بهبود سلامتی بیمار خود نمی توانند کنترل کنند، کاری است که بیمار در طول دوره بهبودی خود انجام می دهد.

بهبودی پس از جراحی ژنیکوماستی یک دوره مهم برای به دست آوردن بهترین نتایج ممکن به شمار می رود. در ادامه توصیه ‌ها و فعالیت ‌هایی ارائه می ‌شود که به بیمار کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را از دوره نقاهت خود کسب کند.
انجام دادن فعالیت های عادی روزانه

مانند هر جراحی دیگری، بدن نیاز به بهبودی پس از جراحت وارد شده بر روی آن دارد. محدود کردن فعالیت به بدن کمک می کند تا در دوره ای که در آن بیش تر در معرض آسیب است، بهبود یابد و به طولانی نشدن دوره نقاهت کمک کند.

    اکثر بیماران قبل از بازگشت به کار و سایر فعالیت های عادی روزانه یک یا دو روز مرخصی می گیرند.
    در دو هفته اول پس از جراحی باید از انجام فعالیت های شدید (هر چیزی که فشار خون را افزایش می دهد) اجتناب شود.
    افزایش فعالیت های قلبی و بدنی می تواند پس از دو هفته اول از سر گرفته شود.
    مهم تر از همه، تمرینات بالا تنه یا سینه ممکن است بعد از چهار هفته به تدریج صورت بگیرد، مگر اینکه دستور دیگری تجویز شود.
    سفتی و ناراحتی خفیف در ناحیه ی سینه ها و قفسه سینه معمولاً تا چهار هفته ادامه دارد و می تواند بر سطح فعالیت بیمار تأثیر بگذارد.
    شما باید فعالیت های روزانه خود را روز به روز به تدریج افزایش دهید بدون اینکه از سطح تحمل خود فراتر بروید. 

استفاده از لباس مخصوص

بعد از جراحی ژنیکوماستی بیمار باید به مدت 4 تا 12 هفته گن مردانه جلیقه ای را استفاده کند. پس از جراحی، پوست و بافت ها شروع به انقباض و ته نشین شدن در طول دوران نقاهت می کنند و همیشه این کار به شکل مطلوبی انجام نمی شود.

استفاده از این لباس مخصوص به آقایان کمک می‌کند که با کنترل تورم، پشتیبانی و تسهیل جمع شدن پوست، مطابق میل بیمار و جراح تنظیم شود. جلیقه باید تا حد امکان در 4 هفته اول پس از جراحی پوشیده بشود که بیشترین تأثیر گذاری ممکن حاصل شود. لباس را با آب سرد می توانید بشویید و خشک کنید.
مصرف مایعات

این ذهنیت که افزایش مصرف مایعات به روند بهبودی کمک می کند برای بهبود جراحی ژنیکوماستی نتیجه بخش نمی باشد. مشاهده شده است که مصرف زیاد مایعات احتمال تشکیل سروما را افزایش می دهد.

سروما مجموعه ای از مایع آبکی است که می تواند پس از جراحی ژنیکوماستی در قفسه سینه ایجاد شود که ممکن است خود به خود برطرف شود، اما سروما های بزرگ ‌تر می توانند در روند بهبود اختلال ایجاد کنند و عوارض دیگری ایجاد کنند.
ماساژ

در دوران نقاهت زمانی که پوست بافت نرم و چکش خوار هستند، ماساژ ناحیه تحت درمان با دست یا دستگاه غلتکی می تواند برای دستیابی به نتایج بهینه جراحی بسیار مؤثر باشد. از 3 هفته پس از جراحی، ماساژ را می توان چندین بار در روز به مدت 20 دقیقه یا بیشتر انجام داد و در صورت نیاز به مدت 8 هفته یا بیشتر ادامه داد.

این کار به نرم شدن بافت اسکار کمک می کند و به پوست اجازه می دهد تا خوب و یکنواخت قرار گیرد.

 

رژیم و استراحت

استراحت نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت مریض دارد. تا اتمام دوران نقاهت فردی که جراحی شده است نمی تواند روی شکم یا پهلو بخوابد. سعی شود در دوران نقاهت به پشت و به حالت تاق باز که بهترین موقعیت ایده آل است بیمار بخوابد. فردی که ژنیکوماستی را انجام می دهد باید از حرکات ناگهانی و فشارهای فیزیکی اجتناب کند.

داروهای بیهوشی، داروهای ضد درد و داروهای ضد التهابی که در طی جراحی استفاده می‌شوند  تا حدودی می‌توانند احساس خستگی را در شما ایجاد کنند، بنابراین اگر احساس کردید که باید برای چند هفته زودتر از حد معمول شب ها به رختخواب بروید و تایم استراحت شما افزایش پیدا کرده است تعجب نکنید.

رژیم غذایی متعادل را فردی که جراحی ژنیکوماستی انجام داده است باید جدی بگیرد و کاهش فعالیت ممکن است باعث یبوست شود، بنابراین ممکن است بخواهید میوه های خام بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
مصرف دارو ها باید به چه صورت باشد؟

داروهای مسکن را طبق دستور باید مصرف شود. آسپرین و ایبوپروفن یا هر فرآورده حاوی آسپرین مصرف نکنید مگر اینکه مورد تأیید و زیر نظر جراح شما باشد. این دارو ها ممکن است با سیستم انعقاد خون تداخل داشته باشند و احتمال افزایش عوارض را افزایش دهند.

با این حال، می توانید یک دز روزانه از قرص های مولتی ویتامین یا ویتامین E مصرف کنید. هنگام مصرف داروهای مسکن الکل مصرف نکنید. استراحت کافی داشته باشید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که سرشار از میوه ها، سبزیجات و پروتئین است، تا حد زیادی به بهبودی شما از جراحی ژنیکوماستی کمک می کند. بدن شما در این دوران به مقدار زیادی هیدراتاسیون، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی، به علاوه یک رژیم غذایی متعادل نیاز دارد تا بتواند خون شما را با پروتئین و آهن مورد نیاز برای قدرت و استقامت پر کند تا بتوانید یک سبک زندگی فعال را از سر بگیرید.
از ورزش متوسط ??و کم تأثیر لذت ببرید

در حالی که باید به مدت شش تا هشت هفته پس از جراحی ژنیکوماستی از فعالیت ‌های بدنی شدید، از جمله وزنه ‌برداری، بازی تنیس یا جا به‌ جایی وسایل سنگین خودداری کنید، این به معنای خودداری کامل از ورزش نیست. به مدت 4 تا 6 هفته از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید البته این توسط جراح شما تعیین می شود.

روی فعالیت‌های کم تأثیر و روزانه تمرکز کنید، مانند پیاده روی آرام در بیرون یا روی تردمیل که به کاهش تورم و احتمال لخته شدن خون کمک می کند. حرکت دادن بدن برای سلامت جسمی و روانی شما عالی است و بخش مهمی از بهبودی شما به شمار می رود .

قبل از معرفی تمرینات بالا تنه، ورزش های گروهی و تمرینات با شدت بالا، حتما با جراح پلاستیک خود مشورت کنید.

منبع: کلینیک حیاط